

Over
Michel Kolenbrander
Samenwerken met Bureau voor Conceptuele Zaken betekent humor, spelen, dwalen en verdwalen, je verbazen, het juiste tempo vinden, energie voelen, je verbonden voelen en onderweg zijn. En, uiteindelijk, een resultaat zien dat staat als een huis, maar dat van tevoren ondenkbaar was.
Michel Kolenbrander,
Michel Kolenbrander, oprichter en creatief directeur van Bureau voor Conceptuele Zaken, heeft zijn sporen verdiend als het gaat om concepten voor wonen, werken, recreëren en leven. Als geen ander is hij in staat om te denken vanuit ‘de plek’ en alles en iedereen die daarmee samenhangt. En als geen ander is hij in staat partijen bij elkaar te brengen en elkaar te laten inspireren om tot mooie, duurzame resultaten te komen. Per project stelt hij het juiste team van specialisten samen om de uitdaging van de opdrachtgever op een ondernemende en creatieve wijze aan te vliegen. Maar altijd in samenspraak met opdrachtgevers en de mensen van de plek.

Kenmerkend voor de aanpak van Bureau voor Conceptuele zaken zijn de creatieve sessies om samen tot de juiste vraag en tot oplossingen te komen.

Michel is gestart als hotelier; als hotelmanager deed hij al niets liever dan nieuwe hotelconcepten ‘from scratch’ opzetten. In 2009 besloot hij – na 16 jaar – zijn hart te volgen en zich volledig te richten op het ontwikkelen van concepten met zijn bureau BornToBrand.
Zijn expertise heeft hij vervolgens verder uitgebouwd door een opleiding in Brandmanagement te volgen waar hij een methode ontwikkelde die niet alleen van de ontwikkeling van hotels, maar ook van gebouwen en gebieden een succes weet te maken.
In 2014 richt hij met anderen De Plekkenmakers op en neemt hij het initiatief voor het Dromenlab. Hier geeft hij vorm aan co-creatie en participatie om ruimte te geven aan de betrokkenheid van alle stakeholders; bij complexe ontwikkelingen waar meerdere thema’s spelen en veelal meer partijen en bewoners betrokken zijn, is dit in zijn ogen de meest duurzame en succesvolle manier van ontwikkeling van een plek.
Als merkstrateeg is Michel een beelddenker. Met zijn tekenstiften haalt hij de ideeën uit het hoofd van zijn gesprekspartner en laat deze op papier tot leven komen, waardoor hij de meest complexe vraagstukken inzichtelijk weet te maken. Zo’n aanstekelijk getekende versie maakt een ambitie, concept of aanpak toegankelijk, waardoor mensen zich betrokken voelen, het verhaal door gaan vertellen, en alle betrokkenen willen en kunnen bijdragen aan het succes van de plek.
In gezamenlijkheid komen tot nieuwe concepten op het gebied van wonen, werken en recreëren, daar staat BvCZ voor. Niet voor niets zijn wij thuis in de wereld van overmorgen!


