Logo Bureau Voor Conceptuele zaken zwart
Home > Tender winnen? Doe meer met Disney!
a
Michel Kolenbrander Post-its clusteren
B met vingerafdruk groen

Tender winnen? Doe meer met Disney!

“Ik heb een cursus gedaan hoe ik een tender moet winnen”, zei de ontwikkelaar aan de telefoon. “Daarom kan ik je nu pas bellen.” Ik had hem een voorstel gestuurd om hem te helpen met de conceptontwikkeling.

Het is de derde week dat ik weer aan het werk ben en de vakantie lijkt al ver weg. Broodtrommels worden gevuld en kinderen gaan weer naar school. De tijd van even helemaal nietsdoen is voorbij. We zijn weer bereikbaar met zijn allen.

Hij: “We moeten de Disneymethode gebruiken.”

Oh?

Hij: “Je kijkt eerst wat er allemaal zou kunnen en gaat daarna pas denken in onmogelijkheden en hoe we het altijd doen.”

Je gebruikt dus eerst je verbeeldingskracht en niet meteen je Excellsheet?

Hij: “Klopt. Maar dat is wel anders dan we gewend zijn.”

Twee dagen later

“Wat heb jij toch leuk werk”. Het is het einde van een creatieve sessie met een team van ontwikkelaars, architecten en adviseurs. “Ik vond het zo inspirerend”, zegt ze.

Zij is projectontwikkelaar. “Ik zit vooral met mijn Excellsheet.”

Weer twee dagen later wordt er op de deur van de ConceptKamer geklopt. “Ik ben fotograaf”, zegt de man. “Ik maak foto’s van ondernemers in de aanloopstraten van Zutphen. Wat een gave plek en wat een gave muur met al die post-its.”

Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat de Excellsheet beklemmend werkt voor mensen. En dat mensen behoefte hebben aan andere, creatievere en visuelere manieren om tot oplossingen te komen. De Excellsheet beperkt ons in onze manier van denken, in het zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Met de Excellsheet win je dus niet altijd meer, denk ik al tijden. In tendertaal heet het dan dat er ook gekeken wordt naar de kwaliteit.

Ik heb een haat-liefdeverhouding met tenders. Het is supergaaf om in korte tijd met verschillende disciplines iets neer te zetten. Om samen voor goud te gaan in een pressure cooker. Om haakjes te vinden voor een goed verhaal en dat in korte tijd werkelijkheid te zien worden.

De afgelopen jaren was ik vaker tweede dan eerste. Maar dat hoort erbij. Iedereen doet de cursus hoe een tender te winnen. Toch lukt het steeds vaker om te winnen. Door niet meteen de Exellsheet te gebruiken.

“We hebben voor jullie gekozen omdat jullie ons lieten inzien dat het gaat om het proces. Het ontwerp volgt daaruit. De andere partijen hadden het vooral over het ontwerp. Die wilden meteen gaan maken of hadden al iets gemaakt. Ook bekeken jullie de opgave breder en zagen jullie de uitdagingen waar wij in het gebied voor staan.”

Creativiteit en visueel werken is zo nodig. Voor opdrachtgevers die durven kiezen voor meer dan geld alleen. Maar zeker ook bij het ‘interne’ tenderproces waar je met verschillende disciplines werkt aan een uitdaging waar veel bij komt kijken en waar een integrale aanpak van belang is. Dan helpt het dat ik niet ben opgeleid als architect of stedenbouwkundige. En niet zo technisch ben, maar meer kijk vanuit concept, de zachte waarden en vanuit de mensen. En mensen, achtergronden en ideeën laat samenkomen in een creatieve sessie, in een verhaal.

“Ik wil met jullie als Bureau aan de slag, zei de ontwikkelaar als afsluiting.” De vakantie is echt weer voorbij! Maar leuk gaat het worden. Met mijn eigen methode waarbij we vanuit het DNA van de plek in co-creatie eerst eens kijken naar de plek en het concept. Niet meteen ontwerpen maar eerst samen het gevoel en de stip op de horizon bepalen.

Met een frisse blik. Door onze verbeeldingskracht te gebruiken.

Spelenderwijs! Net als Disney dus.