Conferentieoord en Hotel Ernst Sillem Hoeve ligt in een 7 hectare groot park in de bosrijke omgeving van Lage Vuursche. Het voormalige koetshuis uit 1880 is een bekend conferentiecentrum met moderne faciliteiten en een focus op de zakelijke markt. Ernst Sillem Hoeve heeft naast 20 ruimtes voor bijeenkomsten ook hotelkamers, een restaurant, bars, een binnenzwembad en een fitnesruimte. Het complex is door de jaren heen verschillende keren gerenoveerd en verbouwd waardoor eenheid in beleving mist. Met de verhuizing van YMCA uit het pand ontstaat er ook fysieke ruimte voor nieuwe uitdagingen. Een goed moment voor het bestuur om opnieuw de why, how en what vast te stellen en deze met de organisatie te delen. De nieuwe formulering van de why, how en what zal intern geladen moeten worden en extern in huisstijl en communicatie zichtbaar moeten zijn. Met als doel de Ernst Sillem Hoeve onderscheidend te positioneren in de zakelijke markt. Daarmee wil de organisatie ook inzetten op het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers.
De aanpak
Om het transformatieproces vorm te geven heeft Bureau voor Conceptuele Zaken een totaaltraject ontworpen dat visieontwikkeling met het management, expertsessies, sessies met interne en externe stakeholders en het ontwikkelen van een nieuw concept uitmondend in een masterplan omvat.
De eerste fase bestaat uit het formuleren van het DNA en een nieuw concept. Om dit te kunnen doen is een aantal sessies gehouden. In de sessie die Bureau voor Conceptuele Zaken houdt met het management stellen we de visie vast en halen we ideeën op voor het nieuwe concept. In een expertsessie met de architect maken we een ruimtelijke analyse. De medewerkers denken gedurende een aantal weken mee aan de hand van de ‘top of mind-methode’ (het benoemen van positief, negatief, kansrijk en dromen), het maken van een moodboard en het waarderen van de plek. Vervolgens maken we in twee schetssessies een ruimtelijke analyse met verschillende scenario’s. En tenslotte organiseren we een bijeenkomst met de externe stakeholders; de doelgroepen (trainers, medewerkers en gasten) vragen we tijdens een sessie hun wensen en behoeften in beeld te brengen, maar ook om samen te kijken naar mogelijke nieuwe markten.
Op basis van alle opgehaalde informatie en inspiratie is in samenwerking met o.a. grafisch ontwerpbureau NLVK een waardepropositie geformuleerd en een schets gepresenteerd van een nieuwe naam en visuele identiteit. Deze nieuwe positionering is bedoeld om te laten zien wat er mogelijk is.
Uiteindelijk mondt de output van alle sessies uit in een Masterplan 2030; er is een duidelijk doel en samenhang ontstaan, waardoor er regie gevoerd kan worden over alle acties en investeringen. Het traject ronden we af met een stappenplan dat laat zien hoe de organisatie het Masterplan kan realiseren.
Op basis van alle opgehaalde informatie en inspiratie is in samenwerking met o.a. grafisch ontwerpbureau NLVK een waardepropositie geformuleerd en een schets gepresenteerd van een nieuwe naam en visuele identiteit. Deze nieuwe positionering is bedoeld om te laten zien wat er mogelijk is.
Uiteindelijk mondt de output van alle sessies uit in een Masterplan 2030; er is een duidelijk doel en samenhang ontstaan, waardoor er regie gevoerd kan worden over alle acties en investeringen. Het traject ronden we af met een stappenplan dat laat zien hoe de organisatie het Masterplan kan realiseren.
Het resultaat
De input en opbrengsten van de sessies hebben we vastgelegd in een Conceptboek. Dit dient als uitgangspunt voor het verder ontwikkelen van de nieuwe koers. Het Conceptboek bestaat uit een locatieanalyse, het DNA en het nieuwe concept, een masterplan voor 2023, het voorstel voor de nieuwe naam en huisstijl en een eerste stappenplan om de transformatie van de Ernst Sillem Hoeve tot het gewenste succes te maken.
‘Het leuke van werken met Michel is dat hij met een verfrissende blik komt. Hij laat ook
iedereen meedoen. Michel weet hoe hij een groep mensen snel comfortabel kan laten voelen. Het is opvallend dat iedereen zich goed voelt in zijn aanwezigheid en zich daardoor opent om werkelijk mee te denken. Daardoor kom je heel snel tot resultaat. Samen met Bureau voor Conceptuele zaken hebben we ons ten doel gesteld om meer eenheid in het concept krijgen. Dat is gelukt.
Alex Huften. Directeur Ernst Sillem Hoeve / Kaap Doorn / YMCA Kampeercentra