De Hooge Vuursche is een vroeg twintigste-eeuws buitenhuis in de gemeente Baarn. Het heeft de allure van een kasteel. De eigenaar van De Hooge Vuursche, Event Company, constateert dat de markt verandert. Het kasteel is erg gewild op de particuliere trouwmarkt, het Koetshuis groeit autonoom maar de markt voor ‘luxe banqueting’ is veranderd.
Event Company wil een sparringpartner om de exploitatie van het kasteel tegen het licht te houden. De concrete vragen die voorliggen zijn: hoe kan beter gebruik worden gemaakt van de beschikbare vierkante meters en hoe kan de bezetting en omzet structureel omhoog worden gebracht.
De aanpak
Onze aanpak van de voorliggende vragen is in verschillende fases gestructureerd. Als eerste brengen we de DNA van het bedrijf en de betrokken ondernemers in kaart. Met een gedegen en creatieve aanpak worden visie, identiteit, positieve en negatieve elementen gezamenlijk vastgesteld. Vervolgens voeren we een marktanalyse uit en benoemen we mogelijke doelgroepen.
De opgehaalde informatie stelt ons in staat nieuwe creatieve oplossingen voor zowel de gebouwen als de exploitatie te bedenken, die onze opdrachtgever verrassen. Het hele proces komt samen in een mooi gevisualiseerd plan voor een bredere exploitatie.
Het resultaat
- Een concrete vertaling van de visie en ideeën van de eigenaren van Kasteel De Hooge Vuursche naar een onderscheidende positionering;
- Een creatief én doordacht concept om doelgericht te investeren;
- Een authentiek verhaal en merkidentiteit voor de vernieuwde exploitatie en het beter benutten van de gebouwen;
- Een stevige basis met een ruimtelijke doorvertaling naar een totaalbeleving;
- Concreet inzicht in de latente behoeften van toekomstige doelgroepen;
- Een mooi gevisualiseerd plan met creatieve oplossingen voor een bredere exploitatie.
Projectteam: samen met De Plekkenmakers.
De persoonlijkheid van Michel, de gedegen aanpak en de ervaring met vergelijkbare business-cases heeft mij doen besluiten om voor dit project in zee gaan met het bureau.
Het proces is duidelijk gestructureerd en in fases opgedeeld. Niet te snel naar oplossingen zoeken maar eerst het DNA van het bedrijf en de ondernemers in kaart brengen en goed gevoel proberen te krijgen van de markt.
Het project heeft geleid tot een verrassend voorstel om de exploitatie aan te passen en de panden (kasteel en koetshuis) beter te benutten. Daarin zitten ook hele creatieve oplossingen die wij als ondernemer niet zelf bedacht zouden hebben. Voor dit soort processen is het “out-of-the-box” denken van Michel en zijn team erg verrassend. Er ligt nu een concreet en mooi gevisualiseerd plan voor een bredere exploitatie.
Mirco Cuppens Ondernemer